Albert Heijn

#Merchandising
#Promotiematerialen plaatsen
#Logistiek

De opdracht

In juli 2019 legde AH de vraag bij ons neer of wij hen kunnen helpen met het wekelijks plaatsen van instore promotiemateriaal voor diverse merken. Ze waren op zoek naar een nieuwe partner die kon voorzien in merchandising.

Voor Hamilton Bright Merchandising een geweldige uitdaging. Inmiddels is er een team van 30 Merchandisers samengesteld dat wekelijks ruim 800 winkels bezoekt voor gemiddeld 10 verschillende klanten.

De doelstelling

De doelstelling

Minimaal 95% van alle promotiematerialen moet worden geplaatst.

Door het plaatsen van de promotiematerialen worden producten meer in de kijker gezet, waardoor consumenten eerder geneigd zijn ze te kopen.

Onze aanpak

Allereerst hebben we intern een team van drie medewerkers samengesteld die verantwoordelijk zijn voor de planning, het functioneren van de medewerkers in het veld en de voortgang van de werkzaamheden. Vervolgens is er ook in de buitendienst een team samengesteld van ervaren Merchandisers. Zij bezoeken elke maandag en dinsdag de 800 Albert Heijn winkels. Voor welke klanten zij promotiematerialen plaatsen verschilt per dag.

De Merchandisers worden ingepland door middel van ons route optimalisatie systeem. Dit systeem maakt op basis van ingevoerde adressen de meest efficiënte route. Hierdoor hoeven mensen zo min mogelijk op de weg te zijn waardoor ze zo zoveel mogelijk tijd op de winkelvloer doorbrengen.

Ook  hebben we de samenwerking opgezocht met onze collega’s van Logistiek. Zij ontvangen van de leveranciers alle promotiematerialen verpakken en verdelen deze onder de ingeplande merchandisers. Het voordeel hiervan is dat alles bij ons in house gebeurt. Het was bij de start vooral een uitdaging om de promotiematerialen zo efficiënt mogelijk te verpakken om zo het zoekwerk bij de merchandisers te verkleinen. Bij de ene winkel moeten voor bijvoorbeeld 3 leveranciers schap materialen geplaatst worden, terwijl er bij de andere winkel 4 op de planning staan. Dit hebben we opgelost door alle promotiematerialen per werkdag, per winkel, per Merchandiser te verpakken. Zo heeft elke Merchandiser precies de goede materialen mee voor zijn/haar winkelbezoeken van die dag.

Tot slot plaatst de Merchandiser de materialen in de winkel volgens de op voorhand beschreven afspraken. Hij of zij rapporteert zijn werkzaamheden na elk winkelbezoek in ons  real-time en online rapportagesysteem. Op die manier kunnen de Projectmanagers op kantoor op elk moment de ingezonden verslagen beoordelen en zo de kwaliteit waarborgen.

Het resultaat

Dankzij de nauwe samenwerking tussen het buiten- en binnendienstteam zorgen we efficiënte, maar ook effectieve bezoeken. Zo weten we wekelijks de 800 winkelbezoeken te doen. Daarnaast zorgt het contact op de winkelvloer voor een hoger plaatsingspercentage. Albert Heijn heeft tot slot via het dashboard van ons real-time en online rapportagesysteem per winkel het inzicht of alles volgens afspraak is verlopen.