BLOG: EVOLUTIE MAAKT MOOIER

Door Egon Diekstra, CEO Hamilton Bright

Alles wat onder druk staat, wordt uiteindelijk beter. Het verdwijnt of het overleeft. En als het overleeft is het bij de tijd. Ik heb de laatste 20 jaar van dichtbij de ontwikkelingen binnen winkelend Nederland mogen meemaken. Af en toe een slijtageslag, en die duurt ook nog even voort. Wat overblijft is een mooier landschap.

Wanneer je niet meer kunt voldoen aan hetgeen de omgeving van je vraagt ben je (te) laat om te veranderen. Gewoon iedere dag opletten en aanpassen, dan blijf je relevant. Dat klinkt zo simpel en dat is het in veel gevallen ook. Toch is het voor veel bedrijven klaarblijkelijk te moeilijk om zich aan te passen aan de werkelijkheid. We weten hoe het met veel winkelketens is vergaan de laatste jaren.

Inmiddels weten we dat online shoppen de stenen winkel niet (volledig) gaat vervangen. De consument ‘shopt’ niet alleen online of offline. We doen – over het algemeen – beide. Dat is de laatste tien jaar zo ontwikkeld. Dat is snel, maar niet te snel om de kansen te benutten en de bedreigingen het hoofd te bieden.

De consument is voorzien van allerlei instrumenten die het leven gemakkelijker maken. We weten alles, kunnen overal en altijd vergelijken. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar beter wordt van hetgeen we willen gaan beleven of bezoeken. Anders komen we er niet meer en vinden we direct andere mogelijkheden om onze kostbare tijd aan te besteden. Zo is het met winkelen ook.

De winkelervaring zal steeds beter worden. Technologie zal tijdens het winkelen steeds vaker toegepast worden om de beleving verder te optimaliseren. Daar wordt volop mee getest. En het aantal digital natives in de maatschappij wordt iedere dag groter. En die eisen – straks – een briljante ervaring.

Als zelfstandige retailer in een bepaald verzorgingsgebied zijn deze ontwikkelingen natuurlijk heel spannend. De keuze is niet zo moeilijk; je gaat mee of je houdt ermee op. Voordat het voor je ophoudt. Er zijn prachtige voorbeelden van ondernemers die blijven ontwikkelen en hun winkel relevant houden. Daartegenover staat echter een heel grote groep die niets doet.

Het mooie van het marktmechanisme is dat het met niemand rekening houdt. Als je niet meer relevant bent, heb je geen functie meer en wordt je plaats ingenomen  door iets dat er wel toe doet. Hier en daar leidt dit tot leegstand en dat geeft een triest aanzicht. Dat is vervelend, maar het is altijd weer basis voor een nieuwe balans. Soms zullen bepaalde winkelgebieden heel hard krimpen. Aan de andere kant wordt in veel steden een dagje uit ook nog veel leuker. Het aanbod wordt simpelweg aantrekkelijker. Deze evolutie maakt alles mooier en beter!

Alle voorgaande blogs zijn terug te lezen in het boek ‘Kwaliteit is geen toeval‘.