BLOG: LUNCHEN VEEL MEER DAN NOODZAKELIJK KWAAD

Door Egon Diekstra, CEO Hamilton Bright

Het is vaak een armoedig gezicht; de lunchruimte op het werk. Bedrijfskantines die vooral aandoen als een kostenpost, waar vooral niet in geïnvesteerd mag worden. Van die vreselijke kantinetafels, plastic stoelen, zeer sobere faciliteiten en veel uitgestalde broodbakjes op de tafels. Het liefst alles in een afgesloten ruimte. Lunchen mag niets kosten. Het allerergste is nog dat ‘de baas’ vooral zelf geen gebruik maakt van de standaard lunchgelegenheid. Nee, dat is voor de mensen van de werkvloer.

Ik vind de lunchruimte een van de meeste belangrijke onderdelen van het kantoor. Daar vinden de mooiste gesprekken plaats en kunnen mensen elkaar beter leren kennen. Als werkgever kun je jezelf op dat onderdeel enorm onderscheiden. Lekker mee lunchen met je werknemers. Je laat je ware gezicht zien, kunt beoordelen of het gewaardeerd wordt om af en toe wat extra’s te serveren. En je voelt bovendien snel wat er speelt in het leven van je medewerkers en op de werkvloer. Besteed hier dus aandacht aan.

Verzorg een goede lunch. Dat is tevens erg gezond en draagt enorm bij aan de energie van je medewerkers. Uiteindelijk bepaalt dat ook mede de productiviteit van de middag. Uiteraard betalen de medewerkers een bijdrage aan de kosten, maar de kosten die extra worden gemaakt zijn het waard. Als je in staat bent om medewerkers energie te geven, dan krijg je dat dubbel en dwars terugbetaald. Een lunch zien als kosten of als instrument om de productiviteit te verhogen. Dat laatste is mooier en rendabeler.

Zorg er dan ook voor dat de ruimte waar de lunch wordt genoten een lekkere uitstraling krijgt. Laat de medewerkers hier zelf over meedenken en dit helpen inrichten. Gewoon een open ruimte, die helemaal onderdeel is van het kantoor. Je zult zien dat steeds meer medewerkers elkaar opzoeken tijdens de lunch en dat is goed voor de teamgeest.

Toen wij – inmiddels lang geleden – ons bedrijf aan het opbouwen waren, speelden we in het begin alleen maar in de spits. Eerst maar een klant scoren, anders heb je niets. Dat start bij een hebben van een afspraak met een potentiele klant. Het liefste de laatste afspraak voor de middagpauze; geen vervolgafspraak die staat te dringen en de kans dat je mag mee lunchen. Met een beetje handigheid in het gesprek lukte dat vaak. Dat leverde naast een gratis lunch – en dat was ook belangrijk als startende ondernemer – een prachtige kans op om in een informele setting nog meer uit de relatie te halen. En dat werkte; in een dergelijke setting wordt het gungehalte groter. En dat maakte dat we vaker een vervolgafspraak kregen.

Zo werkt het ook met medewerkers onderling; de onderlinge band wordt sterker. Lunchen is dan ook veel meer dan noodzakelijk kwaad.

Alle voorgaande blogs zijn terug te lezen in het boek ‘Kwaliteit is geen toeval‘.