EMTÉ SUPERMARKTEN IS DOOR SMARTSPOTTER UITGEROEPEN TOT PROMO COMPLIANCE RETAILER VAN HET JAAR 2017

NAARDEN – EMTÉ supermarkten is als Retailer van het Jaar 2017 koploper in het nakomen van afspraken met een 8,3 als promo compliance eindcijfer. De supermarktketen scoort hoger dan gemiddeld op zowel het schap (77% volgens afspraak) als op 2nd placement (80%).

Commercieel directeur Foodretail Johan van Heerebeek (Sligro Food Group) is blij met deze erkenning: “Deze award is voor ons erg belangrijk. Wij doen het blijkbaar goed, want de award laat zien dat EMTÉ op de winkelvloer waarmaakt wat het afspreekt met leveranciers en partners. Dat stopt niet na het binnenhalen van de actiedeal, maar we doen er alles aan om een promotie tot een gezamenlijk succes te maken. Afspraak is afspraak, wij willen de formule zijn waar leveranciers graag mee samenwerken. En dan is het fijn om te zien dat onze inspanningen in het hele promotieproces, van inkoop tot op de winkelvloer, met dit onderzoek worden aangetoond!”

De SmartSpotter Promo Compliance Award scores zijn gebaseerd op waardes die aan antwoorden op gesloten vragen worden gegeven. Deze zijn in overleg met opdrachtgevers vooraf vastgesteld en gekoppeld aan de verwachtte sales impact en/of op hoofdkantoor gezamenlijk gemaakte afspraken hierover. De Retailer van het Jaar wordt gezien als de retailer die promoties en promotiemateriaal het meest op de afgesproken manier plaatst. Iedere retailer waar meer dan 100 metingen hebben plaatsgevonden maakt kans op deze prijs.

Uit jaarlijks 1,5 miljoen metingen voor leveranciers en retailers blijkt dat de in-store executie op zowel het schap als op 2nd placement een lastige kwestie blijft. Ten opzichte van 2016 zijn de cijfers in Nederland dit jaar weer verbeterd met een promo compliance percentage op het schap van 69% tot gevolg tegenover 59% op 2nd placement. Dit is gemeten door na te gaan of tijdens folderpromoties de actiecommunicatie en/of beschikbaarheid van deze actieproducten in de winkel op orde is. De landelijke in-store compliance score komt in 2017 uit op een 7,1.

Uit cijfers bij het uitreiken van de jaarlijkse SmartSpotter Promo Compliance Awards blijkt daarom dat grofweg twee van de vijf promoties nog niet volgens afspraak op de winkelvloer worden geplaatst. Dat betekent dat shoppers producten van folderaanbiedingen helaas vaak nog niet op de winkelvloer terug kunnen vinden.

SmartSpotter start met geanonimiseerde winkelperformance benchmarks voor retailers en leveranciers. De Promo Compliance Award cijfers zijn hieruit afkomstig en ondersteunen het gezamenlijke doel dat in 2024 alle afspraken tussen deze retailers en leveranciers worden nagekomen.

SmartSpotter maakt retail bespreekbaar en is opgericht vanuit de frustratie dat afspraken niet altijd worden nagekomen. De jaarlijks in december uitgereikte Promo Compliance Award geeft inzicht in hoeverre materialen en producten volgens afspraak op de winkelvloer worden geplaatst.

Meer weten? Lees verder op http://www.smartspotter.com/winkelperformance

Noot voor de redactie:

CONTACTPERSOON

Tom Bekers

Marketing & Communicatie SmartSpotter

tom@smartspotter.com

+31(0)614346247