Schieten met hagel verleden tijd met nieuw sampling concept

HILVERSUM – Activatiebureau Dutch Moving Media lanceert op 9 juni 2020 een nieuw concept: online sampling. Online sampling geeft merken de kans mee te liften op de specifieke doelgroep én het bereik van een webshop binnen hun segment. Een formule die de targeting van online marketing combineert met de impact van een sampling campagne en merken daarmee de hoogst haalbare marktconversie geeft.

Het online sampling principe koppelt merken aan webshops die de ideale afzetmarkt voor hun product kunnen faciliteren. Het merk lift mee op de orders van de webshop en realiseert 100% zichtbaarheid bij een specifieke doelgroep, want niemand gooit een pakketje weg dat hij zelf heeft besteld.

Waar een merk met een offline sampling campagne het risico van verspilling op de koop toe neemt, is zij nu in staat de doelgroep te differentiëren op specifieke categorieën als leeftijd, interesse of geslacht. Ook het moment van zichtbaarheid kan een differentiatie zijn. Denk aan een automerk dat samples verspreidt via webshops met babyproducten vanuit de gedachte dat de meeste nieuwe auto’s worden aangeschaft als er gezinsuitbreiding komt.

Directeur Pierluigi Jorritsma licht toe: “Wij weten precies via welke online netwerken wij een doelgroep kunnen aanboren of een moment van beleving kunnen faciliteren. Hierdoor ontstaat er een heel interessant platform dat de voordelen biedt van een omnichannel marketing strategie. Een offline ervaring die wordt versterkt door online kanalen. De conversie als gevolg van een online sampling campagne ligt vanzelfsprekend hoger dan bij een offline campagne. Een beleving is namelijk meer waard als deze aan de juiste persoon of het juiste moment wordt gekoppeld.”

Net als bij een offline sampling campagne staat de (offline) beleving centraal, maar de waarde van deze beleving wordt vergroot door doelgericht gebruik te maken van online netwerken. Jorritsma: “Voor merken is het essentieel om een beleving bij de klant teweeg te brengen. Pas als je een product ervaart, word je geactiveerd het product te kopen. Een webshop zit ook op de beleving; de beleving van het uitpakken van een pakketje. Online sampling is in staat de (offline) ervaring nog waardevoller te maken voor zowel het merk als de webshop.”

Aanvullend is het mogelijk een reviewtool toe te voegen aan een online sampling campagne waarmee feedback kan worden gegenereerd op het product. Hiermee kan bijvoorbeeld in kaart worden gebracht hoeveel klanten van plan zijn het product te kopen of voor welk product de klant een voorkeur heeft. Brand awareness wordt zo aangevuld met relevante data die meer inzicht geven in waardering van het product en conversie als gevolg van de sampling ervaring.Dutch Moving Media biedt online sampling reeds aan voor A-merken uit eigen klantportfolio. Het online netwerk bestaat inmiddels uit 2.000 webshops waaronder o.a. Montapacking (met 700 webshops onder zich), Koopjedeal, Dekbeddiscounter en Xenos. Elke dag worden hier nieuwe webshops aan toegevoegd.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Myrthe van Schaik , Projectmanager Online sampling. 035-6232260 / mvanschaik@dutchmovingmedia.nl. ook kunt u terecht op www.dutchmovingmedia.nl/online-sampling.